tiistai 24. syyskuuta 2013

R&A #3 ja 4: Pieta ja Nebraska


Kaipa se on niin, että jokaiseen R&A:han kuuluu vähintään yksi nihilistinen aasialainen elokuva. Tänä vuonna siitä vastasi Etelä-Korean lahja elokuvafestivaaliyleisölle, Kim Ki-Duk ja hänen toiseksi uusin elokuvansa Pieta. Pieta on armoton, synkkä ja surullinen kuvaus yksinäisestä velkojasta, joka kokee jonkinlaisen moraalisen ylösnousemuksen, kun hänen koko elämänsä kateissa ollut äiti palaa kuvioihin. Se onnistuu myös ensimmäisen puolen minuutin aikana näyttämään itsemurhan, sekä masturbointia, joten lähtökohdat ovat seuraaville tunneille selkeä.

Pieta ei sinällään ole mikään huono elokuva, mutta sen nihilistinen maailmankuva saa kyseenalaistamaan silti katsomiskokemusta. Maailma on äärimmäisen ruma ja henkilöhahmot ovat joko sadistisia tai sorrettuja. Vaikka elokuva tarjoaakin loppuun jonkinlaisen katharsiksen, ei se silti pysty tarjoamaan sellaista tunteenryöppäystä, mitä maanmieheltä Park Chan-Wookilta ollaan totuttu näkemään. Nyt Kim Ki-Duk on tehnyt tavallaan nihilistisen kreikkalaisen tragedia version Charles Dickensin Saiturin Joulusta ilman joulua. Jung-Jin Leen synkät ja melankoliset kasvot sopivat hyvin kuoleman enkelin rooliin ja Min-Soo Jo on äitinä sopivan häiriintynyt.

Elokuva tarjoaa tunti 40 minuuttia pahaa oloa. Se kuvaa etelä-korealaista yhteiskuntaa synkkänä ja yksinäisenä paikkana, jossa tulevaisuuden tieltä putsataan pois perinteinen työläisväestö. Kun pilvenpiirtäjät valtaavat Seoulin katukuvan, ei tilaa ole enää vähävaraisemmille ihmisille. Kultaisella leijonalla (sekaannuksen takia) palkittu Pieta on klassista korealaista synkistelyä, jota on nähty aiemmin jo useita kertoja. Mainitsemisenarvoista on kuitenkin elokuvan viimeinen kohtaus, joka on visuaalisesti ja tunnelmaltaan upeaa katsottavaa.

Pietan pimeydestä siirryinkin pikaisesti Nebraskan vaikuttavaan mustavalkoiseen kuvaan. Olen aina pitänyt Alexander Paynesta, mutta Nebraska saattaa hyvinkin olla miehen tähänastisen uran nappisuoritus. Elokuva on vuoden hauskimpia, että vuoden koskettavimpia. Samalla se nostaa Paynen yhdeksi parhaimmista Amerikkaa kuvaavista ohjaajista. Jos Scorsese on amerikkalaisen siirtolaisuuden ja nousukiidon olennainen tulkki, niin Payne taas keskittyy kuvaamaan perinteisiä pienen kaupungin amerikkalaisia yksilöitä. Harva ohjaaja onnistuu kuvaamaan arkea yhtä monotonisesti, mutta silti raikkaasti. Lisäksi Paynen suurin lahja on ottaa näyttelijöidensä kasvoista kaikki irti. Elämän tasapaksuuteen kyllästyneet kasvot kansoittavat Paynen elokuvia aina Nicholsonin About Schmidtistä Clooneyn The Descendantsiin. Nyt Bruce Dernin, Will Forten ja monen muun vakuuttavan näyttelijän arkeen tympääntyneet kasvot täyttävät kankaan. Kukaan ei loista, sillä siitä on kasvettu jo ajat sitten pois. Kunnianhimo Paynen hahmoilla katoaa usein vuosien mukana.

Vaikka näennäisesti Nebraska muistuttaa enemmänkin ohjaajan pieniä väliteoksia, on elokuvan teemat silti valtavia. Nebraska onnistuu kertomaan niin sukupolvien välisistä ikäkuiluista, vanhenemisesta kuin myös Amerikan vuosikymmenien aikana tapahtuneesta muutoksesta. Kun Bruce Dernin Woodysta alkaa kerros kerrokselta paljastumaan ympäristön jättämiä haavoja, on katsojan mahdotonta olla tuntematta sympatiaa tälle alkoholisoituneelle puolierakolle. Vaikka ote sinällään on kaukana Haneken viimevuotisesta mestariteoksesta Amour, viesti on sama. Nebraska toimisi myös loistavasti double-billinä Peter Bogdanovichin esikoisteoksen The Last Picture Show kanssa. Sen lisäksi, että molemmat elokuvat on esitetty mitä upeammilla mustavalkokuvilla, kuvaavat ne myös samanlaista amerikkalaista kaupunkipahasta, jossa mahdollisen työn lisäksi ei ole muuta ajankäyttöä, kuin tavernassa alkoholisoituminen.

Nebraska on Alexander Paynen  täysosuma, joka toimii etenkin suomalaiselle mentaliteetille ja huumorintajulle. Naurua tulee jatkuvalla syötöllä, mutta silti alla väreilee varsin melankolinen tunnelma. Elokuva on myös osoitus siitä kuinka pienen tarinan kautta voi kertoa koko kansakunnan tunnelmia. Nebraska nousee ehdottomasti vuoden kohokohtiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti