Rakkautta ja anarkiaan ensimmäiset päivät ovat osaltani
sujuneet rauhallisesti, sillä viikonlopun kalenteri oli jo kauan sitten täyteen
buukattu. Ei suuria tappioita siltikään. Onnistuin kuitenkin väijymään
torstaina vuoden ko/ehutuimman elokuvan Adèlen elämä – osat 1 & 2, ja eilen
ehdin katsastaa Betoniyön, Pirjo Honkasalon vahvan paluun fiktiiviseen
elokuvaan. On hyvin mahdollista, että kyseessä ovat festivaalin puhtaimmat Art
House teokset, jotka molemmat jättivät myös vahvat vaikutukset.
Adèlen elämä yllätti kaikki Cannesissa kerätessään
ylivoimaiset ylistykset kriitikoilta. Kyseessä on harvinaisen rehellinen
tutkielma parisuhteesta, jonka keskiössä on varmastikin vuoden parhaat
roolityöt. Adèle Exarchopoulos ja Léa Seydoux loistavat elokuvassa, joka repii
päähenkilöistään kaikki tunteet ja vaatteet irti. Näyttelijättärien yhteispeli
toimii täydellisesti ja tutkielman kahden tytön suhteesta on harvinaisen tarkkanäköinen.
Elokuvan kolmetuntinen kesto saattaa karkottaa osan katsojista, joka on sääli,
sillä elokuva etenee yllättävän sujuvasti. Pitkästä kestostaan huolimatta
elokuva ei myöskään koskaan muutu itsetarkoituksellisen eeppiseksi. Kamera
taltioi rikkaasti Adèlen kasvun ja nuoren parin nopeasti syttyvän, mutta
hiljalleen kuolevan rakkaustarinan.
Ilmeisesti ohjaaja Kechiche on ollut kuvauksissa kaikkea
muuta kuin helppo tapaus. Kuvaukset ovat päätähtien mukaan olleet kaoottiset,
ottoja mitä yksikertaisimmista kohtauksista on otettu lukemattomia ja koko
kuvaus on tuntunut täydelliseltä sekasorrolta. Lopputulos näyttää kuitenkin
harvinaisen harkitulta kokonaisuudelta. Jos materiaalia on ollut loputtomista,
niin leikkauksessa on tehty ihmeitä. Mainitsemisenarvoista on myös kuinka
Kechiche kuvaa Adèlen elämää ennen Emman tapaamista ankeana ja värittömänä.
Kamera on tiukasti kiinni naamoissa, tarjoten harvoin hengitystilaa. Muutos
tapahtuu hiljalleen ja kun ensisuudelma vaihdetaan, niin häikäisee laskeva aurinko
upeasti tyttöjen suiden välistä katsojan. Kuvaus pysyy loppuun asti hyvin
arkisena, mutta mitä pienimmillä muutoksilla pystyy Kechiche luomaan tunnelmaa.
Kokonaisuudessaan Adèlen elämä on vahva teos, joka pystyy harvinaisen hyvin
havainnoimaan parisuhteen huumaa ja sen hiljalleen tuhoavaa arkistumista.
Samalla se kuvaa vahvasti päähenkilönsä Adèlen kyvyttömyyttä olla koskaan
todellisesti läsnä sosiaalisissa tilanteissa, paitsi tietenkin Emman kanssa
kahdestaan. Elokuvan seksikohtausten aiheuttama kohu on ymmärrettävää, sillä
tätä graafisempaa saa hakea, mutta se on aina perusteltua ja tärkeä osa
tarinankerrontaa. Adèlen elämä on kehujensa arvoinen teos, joka yllättää
rohkeudellaan, sekä arkisuudellaan.
Sunnuntainen Betoniyö olikin sitten täysin erilainen
kokemus, verrattuna Kechichen realistiseen ”kitchensink” kuvaukseen. Pirjo
Honkasalon Ito teki muutama vuosi sitten suuren vaikutuksen allekirjoittaneeseen
ja Betoniyö onkin jälleen kerran hyvä osoitus ohjaajan taidoista luoda
tunnelmaa minimaalisin efektein. Katsoja pystyy melkein haistamaan ummehtuneen
ilman ja tupakansavun. Mustavalkoiset kuvat ja suureelliset
näyttelijäsuoritukset tekevät kuitenkin kokemuksesta samalla surrealistisen ja
unenomaisen. Elokuva on tavallaan kiinni realismissa, mutta kaikki tuntuu silti
jotenkin väärältä. Betoniyö on kokemus, mutta en osaa vielä sanoa kuinka paljon
siitä pidin. Se on lähimpänä perinteistä Art House elokuvaa, mitä Suomessa on
miesmuistiin päästy näkemään. Se on samalla myös yksi kaikkien aikojen
visuaalisesti hienoimpia kotimaisia elokuvia. Helsinki ei ole koskaan näyttänyt
valkokankaalla yhtä upealta.
Elokuva kertoo 14-vuotiaan Simon elämänsä käännekohdaksi muodostuvasta vuorokaudesta.
Isoveli Ismo on viimeistä päivää vapaana ennen vankilaan astumista ja alkoholisoitunut
äiti pyytää Simoa viettämään sen veljensä kanssa. Nuoruuden naiivius ja
epäonnisen elämän katkeruus kohtaavat toisensa ja jättävät näkyvät jäljet
nuoren pojan mieleen. Luvassa on hidastempoinen ja harkitseva elokuva, joka
luultavasti sisältää ensimmäiselle katselukerralle liikaa havaittavaa - jotta
kaikki kuvan ja tekstin symboliikka aukeaa, on elokuvaan palattava vielä
uudemman kerran. Ei Betoniyö olekaan mikään äärimmäisen nautittava
katselukokemus (eikä sen tarvitsekaan olla), mutta hypnoottinen kylläkin. Se
vaatii katsojaltaan paljon ja vaatii sen jälkeenkin. Äärimmäisen pohdiskeleva
teos, jota kylläkin katsoo suomalaisena innolla. Vihdoin kotimainen elokuva,
joka ottaa oikeasti riskejä niin visuaalisesti kuin sisältönsäkin osalta.
Näyttelijätyöt ovat kauttaaltaan vahvoja ja ohjaus loistavaa. Luultavasi haluan
pitää elokuvasta enemmän, mitä todellisuudessa siitä pidin, mutta silti
Betoniyö ansaitsee aplodinsa ja vahvistaa Honkasalon paikan yhtenä Suomen
kiinnostavimmista ohjaajista – auteurina sen todellisessa merkityksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti